Petra Riefler
Univ.Prof. Dr. Petra Riefler
Institut für Marketing und Innovation
Standort Feistmantelstraße 4, 1180 Wien
Email petra.riefler@boku.ac.at
Tel: +43 1 47654-73511
ORCID: 0000-0001-9879-9962
AFS-4093-2022: ResearcherId
Forschungsschwerpunkt
Nachhaltiges Konsumverhalten Lebensmittelmarketing Internationales Marketing Suffizienz Messtheorie Skalenentwicklung
Laufbahn
- 2022 Ersatzmitglied des Senats mit ständigem Anwesenheitsrecht
- 2022 Leitung des Instituts für Marketing & Innovation, BOKU
- 2019 - 2022 Mitglied des Senats, BOKU
- 2018 Professur am Institut für Marketing & Innovation, BOKU
- 2018 T2S Doctoral School (BOKU), Associated Principal Investigator
- 2016 - 2017 Studiengangsleitung | Bachelorprogramm Wirtschaftsberatung | FH Wiener Neustadt
- 2016 - 2017 Universitätsassistentin | Lehrstuhl für Internationales Marketing | Universität Wien
- 2016 - 2016 Habilitation (Venia Docendi) im Fach BWL | Universität Wien Titel: “The Role of Brand Globalness in Re-Localizing Consumer Markets” Externe GutachterInnen: Dan Bello (Georgia State, US), Sabine Benoit (Roehampton, UK), and David Griffith (Lehigh, US)
- 2015 - 2020 Lektorin an der RWTH Aaachen, Deutschland | Doktoratskurs zu Strukturgleichungsmodellen
- 2014 - 2014 Fulbright Gastprofessur | Kenan-Flagler Business School, University of North Carolina
- 2008 - 2009 Projektleiterin Internationale Marktforschung | marketmind, Wien
- 2008 - 2008 Abschluss des PhD Management (mit Auszeichnung) | Universität Wien Titel: “Consumer Attitudes towards buying other countries’ products: Conceptual and Empirical Insights into Consumer Animosity, Consumer Affinity, and Consumer Cosmopolitanism” Externe Gutachter: Hartmut Holzmüller (TU Dortmund, GER) and George Balabanis (CASS Business School, UK)
- 2007 - 2007 Forschungsaufenthalt | Cass Business School, City University | London
Auszeichnungen
- Jahr: 2022 Auszeichnung: Hans B. Thorelli Award; awarded by the Journal of International Marketing for the most significant and long-term contribution to international marketing theory or practice
- Jahr: 2018 Auszeichnung: 2018 Emerald Literati Network, Outstanding Reviewer for International Marketing Review
- Jahr: 2016 Auszeichnung: Emerald Literati Network 2016 Awards for Excellence, Outstanding Reviewer for International Marketing Review
- Jahr: 2014 Auszeichnung: Anerkennungspreis des Bank Austria Preises zur Förderung innovativer Forschungsprojekte
- Jahr: 2014 Auszeichnung: Fulbright Scholarship awarded by the Austrian-American Educational Commission (AAEC)
- Jahr: 2013 Auszeichnung: Susan P. Douglas Award for the Best Conference Paper on International Marketing
- Jahr: 2012 Auszeichnung: BWL Handelsblatt-Ranking | Top-100 BWL ForscherInnen unter 40 Jahren im deutschsprachigen Raum
- Jahr: 2012 Auszeichnung: Emerald Outstanding Author Contribution Award
- Jahr: 2011 Auszeichnung: Highly commended winner of the 2010 Emerald/EFMD Outstanding Doctoral Research Awards (category: Marketing Research)
- Jahr: 2010 Auszeichnung: Best Paper Award, Global Brand Management Conference, Istanbul
- Jahr: 2008 Auszeichnung: Emerald Outstanding Paper Award, International Marketing Review
Projekte
Es wurden 0 Projekte gefunden.
Publikationen
Wissentransfer in die Gesellschaft
Medienbeiträge
Vorträge
Jahr: 2024 - Presentation of the results "Transnational consumer survey on circular economy and cradle to cradle"
Autoren: Hellmayr, R; Falkenberg, C; Garaus, C; Riefler, P
Veranstaltung: Transnational consumer survey on circular economy and cradle to cradle
Jahr: 2024 - When are losses convincing? The effect of two-sided communication regarding expected gains and losses of a consumption-reduced lifestyle on individuals’ willingness to reduce consumption
Autoren: Flachs, S; Baar, C; Riefler, P; Büttner, O B
Veranstaltung: Research Seminar IHS
Jahr: 2024 - What to gain and what to lose: The effect of expected consequences of a consumption-reduced lifestyle on individuals’ willingness to reduce via basic psychological need (dis-)satisfaction
Autoren: Flachs, S; Baar, C; Riefler, P; Büttner, O B
Veranstaltung: Green Choice and Sustainable Consumption
Jahr: 2024 - What to gain and what to lose: The effect of expected consequences of a consumption-reduced lifestyle on individuals’ willingness to reduce via basic psychological need (dis-)satisfaction
Autoren: Flachs, S; Baar, C; Riefler, P; Büttner, O B
Veranstaltung: International Workshop Economic and Consumer Psychology 2024
Jahr: 2023 - Relating Meat Consumption to Environmental Harm: Cognitive Dissonance to Reduce Meat Consumption
Autoren: Kwasny, T., Marth, S., & Riefler, P.
Veranstaltung: European Roundtable on Sustainable Consumption and Production
Jahr: 2023 - Wo darfs ein bisserl weniger sein? Ergebnisse der Befragung zu Suffizienz-Handlungsoptionen und Verantwortungsübertragung für Klima-Handlungen.
Autoren: Baar, C; Riefler, P
Veranstaltung: Featuring Futures Conference
Jahr: 2023 - Effectiveness of "Look-smell-taste" labels for consumers' food waste reduction
Autoren: Wallnoefer, LM; Riefler, P; Meixner; O
Veranstaltung: 33rd annual conference of the Austrian Society of Agricultural Economics
Jahr: 2023 - Gains and losses associated with consumption reduction: A consumer perpective
Autoren: Riefler, P; Baar, C; Buettner, O; Flachs, S
Veranstaltung: SCORAI-SCP-WUR Conference
Jahr: 2023 - More or less. Consumers' expectations about gains and losses resulting from consumption reduction.
Autoren: Riefler, P; Baar, C; Buettner, O; Flachs, S
Veranstaltung: International Conference on Environmental Psychology (ICEP)
Jahr: 2022 - H. Thorelli Award, Paper Presentation
Autoren: Bartsch Fabian, Riefler Petra, Diamantopoulos Adamantios
Veranstaltung: AMA Summer Conference 2022
Jahr: 2022 - Consumer Sufficiency as a Pathway to Climate Change Mitigation Understanding the Effectiveness of Gain-Frames to Foster Consumption Reduction
Autoren: Riefler, P; Büttner, O; Baar, C.
Veranstaltung: 22. Österreichischer Klimatag 2022 - Pushing boundaries: Wissenschaft, Kunst, Klima
Jahr: 2022 - Sufficiency Gains: Welche Gewinne und welche Kosten erwarten Menschen durch eine Konsummäßigung?
Autoren: Riefler, Petra; Büttner, Oliver; Baar, Charlotte; Flachs, Saskia
Veranstaltung: 5. Symposium Konsum Neu Denken 2022 - Haben wir genug? Suffizienz und Mäßigung des Konsums als Weg in eine nachhaltigere Zukunft
Jahr: 2022 - Integrating perspectives on concepts and contexts of individual-level environmental sustainability - review, thematic synthesis, and taxonomy
Autoren: Wallnöfer, L; Riefler, P
Veranstaltung: ETH Zürich - Transdisciplinary Lab Brown Bag Meetings
Jahr: 2022 - Dialogwerkstatt „Besser Essen“
Autoren: Riefler, P.
Veranstaltung: Konsumdialoge 2022
Jahr: 2022 - Verbraucher:innenverständnis verschiedener Formen der Darstellung des MHDs
Autoren: Riefler, Petra
Veranstaltung: Stakeholderworkshop "Lebensmittel sind kostbar"
Jahr: 2022 - „Nahrung: Die Rolle der vierten Macht“
Autoren: Riefler, P.
Veranstaltung: Konsumdialoge 2022
Jahr: 2021 - Concepts assessing individual-level environmental sustainability: An integrative review and taxonomy
Autoren: Wallnöfer, L; Riefler, P
Veranstaltung: International Conference on Environmental Psychology ICEP 2021
Jahr: 2021 - Concepts describing and assessing individuals’ environmental sustainability: An integrative review and taxonomy
Autoren: Wallnöfer, L; Riefler, P
Veranstaltung: 20th European Roundtable on Sustainable Consumption and Production (ERSCP)
Jahr: 2021 - Factors affecting fruit and vegetable consumer behaviour among adults in sub-Saharan Africa: A rapid review
Autoren: Stadlmayr, B; Trübswasser, U; McMullin, S; Karanja, A; Wurzinger, M; Hundscheid, L; Riefler, P; Brouwer, ID; Sommer, I;
Veranstaltung: 6th Annual Agriculture, Nutrition and Health (ANH) Academy Week 21 June - Thursday 1 July 2021
Jahr: 2021 - "Weniger Konsum für Umwelt und Klima: Wird sich unser Konsumverhalten durch die Corona-Pandemie langfristig verändern?"
Autoren: Riefler, P.
Veranstaltung: Mut zur Nachhaltigkeit
Jahr: 2021 - Consumers ethnocentrism as a constant driver for regional food consumption - An analysis of the relative importance of regional food consumption motives before and during the COVID-19 Pandemic.
Autoren: Riefler, P; Wallnöfer, L
Veranstaltung: 15th International European Forum Igls-Forum* 177th EAAE Seminar on System Dynamics and Innovation in Food Networks 2021
Jahr: 2020 - Standortsicherung als Motiv für regionalen Lebensmittelkonsum
Autoren: Riefler, P; Wallnöfer, L
Veranstaltung: 30. Jahrestagung der Österreichischen Gesellschaft für Agrarökonomie ÖGA 2020
Jahr: 2020 - Die Wahrnehmung heimischer Lebensmittel
Autoren: Riefler
Veranstaltung: Pressekonferenz gemeinsam mit Österreichischen Hagelversicherung und BML
Jahr: 2018 - Panel session “Successful Careers in European Academia: A female perspective with insights for all academics”
Autoren: Riefler Petra
Veranstaltung: EMAC (European Marketing Academy Conference)
Jahr: 2016 - The East and the West: the fading shine of brand globalness and the trend towards brand authenticity
Autoren: Riefler, P., Katholnig, S.
Veranstaltung: 7th EMAC Regional Conference 2016
Jahr: 2016 - Re-Localizing consumer markets: Potential strategies for global players
Autoren: Riefler, P.
Veranstaltung: Global Marketing Conference
Jahr: 2015 - Combining Globalness and Authenticity: How Global Brands Benefit From Authentic Brand Stories
Autoren: Riefler, P
Veranstaltung: 44th European Marketing Academy Conference 2015
Jahr: 2014 - Present your brand’s authentic side. Consumers will dig deeper into their pockets
Autoren: Riefler, P; Zwinger, J
Veranstaltung: French-Austrian-German Workshop on Consumer Behavior
Jahr: 2014 - Country-of-Origin Effects for Service Providers
Autoren: Diamantopoulos, A; Riefler, P; Frigo, P
Veranstaltung: AMA SERVSIG Conference
Jahr: 2014 - Present your brand’s authentic side. Consumers will dig deeper into their pockets
Autoren: Riefler, P. & Zwinger, J.
Veranstaltung: 43th European Marketing Academy Conference 2014
Jahr: 2013 - Making Memories Manageable
Autoren: Herz, M; Riefler, P
Veranstaltung: 4th EMAC Regional Conference 2013
Jahr: 2013 - Trying to be global and authentic: A promising strategy?
Autoren: Riefler, P
Veranstaltung: 2nd Brand Camp
Jahr: 2013 - Consumer Cosmopolitanism: Using the C-COSMO Scale to Predict Product Ownership
Autoren: Diamantopoulos, A; Riefler, P
Veranstaltung: Special Session on Emerging Issues in Global Marketing, AMA Winter Marketing Educators' Conference
Jahr: 2013 - Local or Global Warming? Cosmopolitan Orientation and Environmental Behavior
Autoren: Riefler, P; Grinstein, A
Veranstaltung: 42th European Marketing Academy Conference 2013
Jahr: 2013 - Making Memories Manageable
Autoren: Herz, M, & Riefler, P.
Veranstaltung: 4th EMAC Regional Conference 2013
Jahr: 2010 - Globalization attitude, global consumption orientation and global brand preferences
Autoren: Riefler, P
Veranstaltung: Global Brand Management Conference
Jahr: 2010 - Evaluations, attitudes, and purchase intentions of global brands with domestic or foreign origins: The impact of globalization attitude and global consumption orientation
Autoren: Diamantopoulos, A; Riefler, P
Veranstaltung: Consortium of International Marketing Research (CIMar) Conference
Jahr: 2010 - Using formative measures in theoretical models: A cautionary tale
Autoren: Diamantopoulos, A; Riefler, P
Veranstaltung: 4th German-French-Austrian Conference on Quantitative Marketing 2010
Jahr: 2010 - Globalization attitude, global consumption orientation and global brand perceptions: An empirical study
Autoren: Diamantopoulos, A; Riefler, P
Veranstaltung: 1st EMAC Regional Conference
Jahr: 2007 - Consumer cosmopolitanism: Scale development and validation
Autoren: Diamantopoulos, A; Riefler, P
Veranstaltung: 36th European Marketing Academy Conference 2007
Jahr: 2006 - Consumer cosmopolitanism: An in-depth investigation of the CYMYC scale
Autoren: Diamantopoulos, A; Riefler, P
Veranstaltung: 35th European Marketing Academy Conference 2006
Jahr: 2005 - The impact of consumer cosmopolitanism and consumer affinity on foreign product judgment and intention to buy
Autoren: Riefler, P
Veranstaltung: EMAC Doctoral Colloquium
Jahr: 2005 - Consumer animosity: A literature overview and a reconsideration of its measurement
Autoren: Diamantopoulos, A; Riefler, P
Veranstaltung: 3rd Workshop on International Strategy and Cross-Cultural Management 2005