Petra Riefler
Univ.Prof. Dr. Petra Riefler
Institute of Marketing and Innovation
Standort Feistmantelstraße 4, 1180 Wien
Email petra.riefler@boku.ac.at
Tel: +43 1 47654-73511
ORCID: 0000-0001-9879-9962
ResearcherId : AFS-4093-2022
Forschungsschwerpunkt
Sustainable consumer behavior Food marketing International marketing Sufficiency Measurement Theory Scale development
Laufbahn
- 2022 Substitute Member of BOKU Senate
- 2022 Head of the Institute of Marketing & Innovation, BOKU
- 2019 - 2022 Member of the Senat, BOKU
- 2018 Full Professor of Marketing & Innovation
- 2018 T2S Doctoral School (BOKU), Associated Principal Investigator
- 2016 - 2017 Head of Program | Bachelor Business Consultancy | UAS Wiener Neustadt
- 2016 - 2017 Assistant Professor of International Marketing, University of Vienna
- 2016 - 2016 Habilitation (Venia Docendi) | University of Vienna Title: “The Role of Brand Globalness in Re-Localizing Consumer Markets” External Assessors: Dan Bello (Georgia State, US), Sabine Benoit (Roehampton, UK), and David Griffith (Lehigh, US)
- 2015 - 2020 Lecturer at the RWTH Aachen, Germany | PhD Seminar on Structure Equation Modelling
- 2014 - 2014 Fulbright Visiting Scholar| Kenan-Flagler Business School, University of North Carolina
- 2008 - 2009 Marketing Research Project Manager | marketmind, Vienna
- 2008 - 2008 PhD Management (with distinction) | University of Vienna Title: “Consumer Attitudes towards buying other countries’ products: Conceptual and Empirical Insights into Consumer Animosity, Consumer Affinity, and Consumer Cosmopolitanism”. External Assessors: Hartmut Holzmüller (TU Dortmund, GER) and George Balabanis (CASS Business School, UK)
- 2007 - 2007 Visiting Scholar | Cass Business School, City University | London
Auszeichnungen
- : 2022 : Hans B. Thorelli Award; awarded by the Journal of International Marketing for the most significant and long-term contribution to international marketing theory or practice
- : 2018 : 2018 Emerald Literati Network, Outstanding Reviewer for International Marketing Review
- : 2016 : Emerald Literati Network 2016 Awards for Excellence, Outstanding Reviewer for International Marketing Review
- : 2014 : Anerkennungspreis des Bank Austria Preises zur Förderung innovativer Forschungsprojekte
- : 2014 : Fulbright Scholarship awarded by the Austrian-American Educational Commission (AAEC)
- : 2013 : Susan P. Douglas Award for the Best Conference Paper on International Marketing
- : 2012 : BWL Handelsblatt-Ranking | Top-100 BWL ForscherInnen unter 40 Jahren im deutschsprachigen Raum
- : 2012 : Emerald Outstanding Author Contribution Award
- : 2011 : Highly commended winner of the 2010 Emerald/EFMD Outstanding Doctoral Research Awards (category: Marketing Research)
- : 2010 : Best Paper Award, Global Brand Management Conference, Istanbul
- : 2008 : Emerald Outstanding Paper Award, International Marketing Review
Projekte
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Publikationen
Wissentransfer in die Gesellschaft
Medienbeiträge
Vorträge
Es wurden 39 gefunden.
: 2024 - Konsumabsicht von Kultiviertem Fleisch in Österreich
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Mark, S; Riefler, P
: 34. Jahrestagung der Österreichischen Gesellschaft für Agrarökonomie (ÖGA) 2024
: 19.09.2024 - 20.09.2024 | : BOKU - Universität für Bodenkultur, Wien | :
Österreichische Gesellschaft für Agrarökonomie (ÖGA)
: 2024 - Podiumsdiskussion
Art: Vortrag - Keynote Speaker (eingeladener Vortrag)
Autoren: Riefler, P
: Consumer Dialogue Austria. Verbraucher:innen im Zentrum des digitalen und grünen Wandels
: 27.02.2024 - 27.02.2024 | : Wien | :
Bundesministerium für Soziales, Gesundheit, Pflege und Konsumentenschutz
: 2024 - Reducing Meat Consumption: How Information and Emotion Drive Dietary Change
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Kwasny, T; Marth, S; Hartl, B; Riefler, P
: 15th Alps-Adria Psychology Conference 2024
: 11.09.2024 - 13.09.2024 | : Klagenfurt am Wörthersee, Österreich | :
Alpen-Adria-Universität Klagenfurt
: 2023 - Relating Meat Consumption to Environmental Harm: Cognitive Dissonance to Reduce Meat Consumption
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Kwasny, T., Marth, S., & Riefler, P.
: European Roundtable on Sustainable Consumption and Production
: 2023 - Wo darfs ein bisserl weniger sein? Ergebnisse der Befragung zu Suffizienz-Handlungsoptionen und Verantwortungsübertragung für Klima-Handlungen.
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Baar, C; Riefler, P
: Featuring Futures Conference
: 31.05.2023 | : Wien, Österreich
: 2023 - Effectiveness of "Look-smell-taste" labels for consumers' food waste reduction
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Wallnoefer, LM; Riefler, P; Meixner; O
: 33rd annual conference of the Austrian Society of Agricultural Economics
: 28.09.2023 - 29.09.2023 | : Vienna, AUSTRIA
: 2023 - Gains and losses associated with consumption reduction: A consumer perpective
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Riefler, P; Baar, C; Buettner, O; Flachs, S
: SCORAI-SCP-WUR Conference
: 05.07.2023 - 08.07.2023 | : Wageningen, NETHERLANDS
: 2023 - More or less. Consumers' expectations about gains and losses resulting from consumption reduction.
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Riefler, P; Baar, C; Buettner, O; Flachs, S
: International Conference on Environmental Psychology 2023
: 20.06.2023 - 23.06.2023 | : Aarhus, DENMARK | : Aarhus | : Plymouth, UK
: 2022 - H. Thorelli Award, Paper Presentation
Art: Vortrag - Keynote Speaker (eingeladener Vortrag)
Autoren: Bartsch Fabian, Riefler Petra, Diamantopoulos Adamantios
: AMA Summer Conference 2022
: 01.08.2022 | : Chicago, USA
: 2022 - Consumer Sufficiency as a Pathway to Climate Change Mitigation Understanding the Effectiveness of Gain-Frames to Foster Consumption Reduction
Art: Poster - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Riefler, P; Büttner, O; Baar, C.
: 22. Österreichischer Klimatag 2022
: 20.04.2022 - 22.04.2022 | : Getreidemarkt 9, 1060 Wien, Österreich | : Vordere Zollamtsstraße 7, 1030 Wien, Österreich | : Stubenring 5, 1010 Wien, Österreich | : Vienna, Austria | : Vienna, Austria | :
Climate Change Centre Austria | :
Universität für angewandte Kunst Wien | :
Universität für angewandte Kunst Wien & TU Wien | :
Climate Change Center Austria (CCCA) | :
TU Wien
: 2022 - Sufficiency Gains: Welche Gewinne und welche Kosten erwarten Menschen durch eine Konsummäßigung?
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Riefler, Petra; Büttner, Oliver; Baar, Charlotte; Flachs, Saskia
: 5. Symposium Konsum Neu Denken 2022 - Haben wir genug? Suffizienz und Mäßigung des Konsums als Weg in eine nachhaltigere Zukunft
: 22.09.2022 - 23.09.2022 | : Vienna, Austria
: 2022 - Dialogwerkstatt „Besser Essen“
Art: Vortrag - Keynote Speaker (eingeladener Vortrag)
Autoren: Riefler, P.
: Konsumdialoge 2022
: 13.05.2021 | : Hallein, Austria
: 2022 - Verbraucher:innenverständnis verschiedener Formen der Darstellung des MHDs
Art: Vortrag - Keynote Speaker (eingeladener Vortrag)
Autoren: Riefler, Petra
: Stakeholderworkshop "Lebensmittel sind kostbar"
: 23.11.2022 | : Vienna, Austria
: 2022 - „Nahrung: Die Rolle der vierten Macht“
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Riefler, P.
: Konsumdialoge 2022
: 13.05.2021 | : Hallein, Austria
: 2021 - Concepts assessing individual-level environmental sustainability: An integrative review and taxonomy
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Wallnöfer, L; Riefler, P
: International Conference on Environmental Psychology ICEP 2021
: 05.10.2021 - 08.10.2021 | : Siracusa, Italy
: 2021 - Concepts describing and assessing individuals’ environmental sustainability: An integrative review and taxonomy
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Wallnöfer, L; Riefler, P
: 20th European Roundtable on Sustainable Consumption and Production (ERSCP)
: 08.09.2021 - 10.09.2021 | : Graz, Austria
: 2021 - "Weniger Konsum für Umwelt und Klima: Wird sich unser Konsumverhalten durch die Corona-Pandemie langfristig verändern?"
Art: Vortrag - Keynote Speaker (eingeladener Vortrag)
Autoren: Riefler, P.
: Mut zur Nachhaltigkeit
: 21.01.2021 | : Vienna, Austria | : Online | : Vienna, Austria
: 2021 - Consumers ethnocentrism as a constant driver for regional food consumption - An analysis of the relative importance of regional food consumption motives before and during the COVID-19 Pandemic.
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Riefler, P; Wallnöfer, L
: 15th International European Forum Igls-Forum* 177th EAAE Seminar on System Dynamics and Innovation in Food Networks 2021
: 22.02.2021 - 26.02.2021 | : Garmisch-Partenkirchen, Germany
: 2020 - Standortsicherung als Motiv für regionalen Lebensmittelkonsum
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Riefler, P; Wallnöfer, L
: 30. Jahrestagung der Österreichischen Gesellschaft für Agrarökonomie ÖGA 2020
: 17.09.2020 | : Online | : Vienna, Austria
: 2018 - Panel session “Successful Careers in European Academia: A female perspective with insights for all academics”
Art: Vortrag - Keynote Speaker (eingeladener Vortrag)
Autoren: Riefler Petra
: EMAC (European Marketing Academy Conference)
: 01.05.2018 | : Glasgow, Scotland, UK
: 2016 - The East and the West: the fading shine of brand globalness and the trend towards brand authenticity
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Riefler, P., Katholnig, S.
: 7th EMAC Regional Conference 2016
: 14.09.2016 - 16.09.2016 | : Sarajevo, Bosnia-Herzegovina
: 2016 - Re-Localizing consumer markets: Potential strategies for global players
Art: Poster - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Riefler, P.
: Global Marketing Conference
: 20.07.2016 - 23.07.2016 | : Hong Kong, PR China
: 2015 - Combining Globalness and Authenticity: How Global Brands Benefit From Authentic Brand Stories
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Riefler, P
: 44th European Marketing Academy Conference 2015
: 26.05.2015 - 29.05.2015 | : Leuven, Belgium
: 2014 - Present your brand’s authentic side. Consumers will dig deeper into their pockets
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Riefler, P; Zwinger, J
: French-Austrian-German Workshop on Consumer Behavior
: 01.04.2014 | : Paris, France
: 2014 - Country-of-Origin Effects for Service Providers
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Diamantopoulos, A; Riefler, P; Frigo, P
: AMA SERVSIG Conference
: 13.06.2014 - 15.06.2014 | : Thessaloniki, Greece
: 2014 - Present your brand’s authentic side. Consumers will dig deeper into their pockets
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Riefler, P. & Zwinger, J.
: 43th European Marketing Academy Conference 2014
: 29.05.2014 - 31.05.2014 | : Valencia, Spain
: 2013 - Making Memories Manageable
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Herz, M; Riefler, P
: 4th EMAC Regional Conference 2013
: 26.09.2013 - 27.09.2013 | : St. Petersburg, Russian Federation
: 2013 - Trying to be global and authentic: A promising strategy?
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Riefler, P
: 2nd Brand Camp
: 27.01.2013 - 29.01.2013 | : Obergurgl, Austria
: 2013 - Consumer Cosmopolitanism: Using the C-COSMO Scale to Predict Product Ownership
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Diamantopoulos, A; Riefler, P
: Special Session on Emerging Issues in Global Marketing, AMA Winter Marketing Educators' Conference
: 15.02.2013 - 17.02.2013 | : Las Vegas, NV, USA
: 2013 - Local or Global Warming? Cosmopolitan Orientation and Environmental Behavior
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Riefler, P; Grinstein, A
: 42th European Marketing Academy Conference 2013
: 04.06.2013 - 07.06.2013 | : Istanbul, Turkey
: 2013 - Making Memories Manageable
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Herz, M, & Riefler, P.
: 4th EMAC Regional Conference 2013
: 26.09.2013 - 27.09.2013 | : St. Petersburg, Russian Federation
: 2010 - Globalization attitude, global consumption orientation and global brand preferences
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Riefler, P
: Global Brand Management Conference
: 20.06.2010 - 22.06.2010 | : Istanbul, Turkey
: 2010 - Evaluations, attitudes, and purchase intentions of global brands with domestic or foreign origins: The impact of globalization attitude and global consumption orientation
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Diamantopoulos, A; Riefler, P
: Consortium of International Marketing Research (CIMar) Conference
: 26.05.2010 - 28.05.2010 | : Oslo, Norway
: 2010 - Using formative measures in theoretical models: A cautionary tale
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Diamantopoulos, A; Riefler, P
: 4th German-French-Austrian Conference on Quantitative Marketing 2010
: 16.09.2010 - 18.09.2010 | : Vienna, Austria
: 2010 - Globalization attitude, global consumption orientation and global brand perceptions: An empirical study
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Diamantopoulos, A; Riefler, P
: 1st EMAC Regional Conference
: 24.09.2010 - 25.09.2010 | : Budapest, Hungary
: 2007 - Consumer cosmopolitanism: Scale development and validation
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Diamantopoulos, A; Riefler, P
: 36th European Marketing Academy Conference 2007
: 22.05.2007 - 25.05.2007 | : Reykjavik, Iceland
: 2006 - Consumer cosmopolitanism: An in-depth investigation of the CYMYC scale
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Diamantopoulos, A; Riefler, P
: 35th European Marketing Academy Conference 2006
: 23.05.2006 - 26.05.2006 | : Athens, Greece
: 2005 - The impact of consumer cosmopolitanism and consumer affinity on foreign product judgment and intention to buy
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Riefler, P
: EMAC Doctoral Colloquium
: 22.05.2005 - 24.05.2005 | : Milan, Italy
: 2005 - Consumer animosity: A literature overview and a reconsideration of its measurement
Art: Vortrag - Ausgewählte Präsentation
Autoren: Diamantopoulos, A; Riefler, P
: 3rd Workshop on International Strategy and Cross-Cultural Management 2005
: 29.09.2005 - 30.09.2005 | : Vienna, Austria